Poznajemy samoróbki: Toyota Celica MR2 Audi / Sesja P&O

C Z Y T A J C I E – D O – K O Ń C A

Strasznie się cieszę, że wciąż w Polsce powstają samoróbki i radykalne przeróbki. Nie ma to jak zrobić coś samemu. Ja bym nie umiał sam zbudować samochodu i nigdy go nie zbuduję. Ale dobrze, że ktoś coś robi.
Bardziej martwi mnie, że kiedy piszę o takich przeróbkach, zaraz pojawia się ktoś, kto pisze: jaki diagnosta to dopuścił! To niebezpieczne! AAAARGHHHH skandal, ktoś powinien Zrobić Porządek i wziąć za mordę!!!

Nie, nie powinien. Pierwsze BMW E30 Touring było samoróbką, którą zauważono w BMW (zrobił ją jeden z pracowników) i auto zostało wdrożone do produkcji, oczywiście po odpowiednich modyfikacjach umożliwiających jego produkcję seryjną. Zatem uważam że samodzielne produkowanie samochodów powinno być nagradzane, a nie zakazywane. Jaką logiką kieruje się państwo w zakazywaniu istnienia samoróbek? Bezpieczeństwem? A są jakieś dane że kierowcy samoróbek jeżdżą bardziej niebezpiecznie? Tak myślałem.

I to prowadzi nas do dzisiejszego pojazdu, który wręcz ocieka wspaniałością. To takie połączenie różnych genialnych pomysłów, że aż nie wiem od czego zacząć. Po pierwsze, jest tuning. Ależ ja lubię tuning. Wciąż żałuję, że tuning wizualny w Polsce tak szybko zmarł. Mamy płomienie. Diody i płomienie. To właśnie sobie cenię! Z jednej strony TYPE R, a z drugiej R TYPE. Genialne! Jakaż siła wyrazu! No i są dodatkowe zegary w słupku. Czuję, jakby Paul Walker dalej żył! Jakby żył, to by jeździł tą Celicą. A nie doszliśmy jeszcze do tego pokrowca na kierownicę, który dobrze znam, bo też taki miałem, i on się ślizgał po kierownicy jak skręcałem i to było bardzo niebezpieczne. Tuning jest w ogóle śmiertelnie niebezpieczny.

rtype1

Ale to to tam nieważne. Jakież ma znaczenie tuning wizualny, gdy mówimy o tak wspaniałej przeróbce mechanicznej!
Po pierwsze: pod maską nie ma silnika.
Serio – nie ma.
Pod maską jest butla od gazu.
To bardzo bezpieczne. Chyba. Bo jak w coś walniesz, to ten gaz zadziała jak poduszka gazowa, skompresuje się, a zwiększone ciśnienie spowoduje wzrost jego temperatury, dzięki czemu stanie się cieplejszy i odda ciepło nagrzewając blachę butli. Bardzo bezpieczne. Tak.

rtype2

Na szczęście silnik jednak jest i znalazł się za kabiną pasażerską. Celica z silnikiem centralnie. Halo, Carscoops! Napiszcie o tym! To jest genialne – ktoś przerobił domowym sposobem Celicę na MR2. Jestem fanem tej przeróbki. Bardzo jestem ciekaw jak to wpływa na własności jezdne. Ależ bym się przejechał tym wozem po torze Słomczyn, po tych ciasnych zakrętach i zobaczył czy zamiata dupą, czy obróciłoby mnie na pierwszym zakręcie z powodu niekompatybilności układu kierowniczego z rozkładem mas (serio, inżynierowie jak projektują auto to biorą pod uwagę czy ma napęd na przód czy na tył i uwzględniają to przy określaniu przełożenia).
Natomiast istną wisienką na torcie jest obecność silnika Audi. Nie tam jakaś V6 z Toyoty, to byłoby za proste! Audi – i wiem oczywiście dlaczego, pomijając że jest tanie, to jeszcze można po prostu włożyć taki silnik razem ze skrzynią biegów i wszystko jest od razu gotowe, nie trzeba nic szczególnie przerabiać, bo silnik leży wzdłuż, za nim jest skrzynia, a ze skrzyni wychodzą na boki półosie. Pozostaje tylko podłączyć cięgna od biegów, myślę że to musiała być ciekawa przeróbka w tym wozie. Nie bardzo jest z czego je podpasować w takiej konfiguracji, więc trzeba było zrobić totalny kastom. Jeśli chciałbym zobaczyć jakiś element w szczegółach w Celice MR2 Audi, to właśnie ten.

Ale jest jeszcze jeden smaczek. Silnik Audi centralnie. Pamiętacie, jaki samochód-samodział miał taką konfigurację, że miał silnik Audi pośrodku i napęd na tył? Tak, to był SAM Bojar. A z SAM-a Bojara powstała przecież [usunięto na podstawie wyroku Sądu Okręgowego w Grudziądzu, sygn. akt SO/WK/7776-3210-02-1/A/P55]

PRZYLUKAJ TĘ CELICĘ BO JEST DOSKO

Skoro doczytaliście już do tego momentu, to uważajcie teraz: jako że potrzebuję narobić minut i subskrypcji na Youtube, to postanowiłem zrobić odcinek pt. Złomnik PiO czyli Pytania i Odpowiedzi, gdzie Wy pytacie a ja odpowiadam. Dziennie na moje wpisy wchodzi ok. 3000 osób, więc na pewno znajdzie się parę ciekawych pytań. Możecie zapytać o co chcecie związanego ze złomnikiem czy motoryzacją. Może będę akurat znał odpowiedź na Wasze pytanie. Po prostu napiszcie je w komentarzu, ja sobie poczytam te pytania i postaram się odpowiedzieć na nie w filmie, który zamieszczę w piątek lub sobotę.

Tymczasem jutro będzie film o benzynowym T4.
Czekam na pytania, a tu mój kanał Youtube

  1. Tytus 4x4

    – czy planujesz jazdy testowe fullsizem typu Suburban, Tahoe, Sequoia lub inny Excursion?

  2. PiO: Dlaczego marki zachodnia tak czesto bezczelnie kopiowaly projekty polskich inzynierow?Bardzo dobrym przykaladami takich dzialan jest Beskid i Twingo jako calosc jak i Polonez i Civic VII ze wzgledu na umieszczenie drazka skrzyni biegow

  3. Pytania mam w sumie dwa:
    1) ile aut zdążyłeś już mieć przez te wszystkie lata?
    2) jak bardzo poronionym pomysłem jest kupno Subaru Libero 4X4 jako pierwszego samochodu?

  4. Ja mam sporo pytań odnośnie prototypów przewijających się przez strony:
    Co się stało/dzieje z ‚tajemniczym prototypem’ z jednego z odcinków na youtube?

    Czy wiesz coś na temat dalszych losów syreny 607?

    Czy udało się odgadnąć, czym był czerwony pojazd przypominający dziwnego melkusa, wrzucany niegdyś jako wpis na złomnik.pl?

  5. Ale zobacz, że nie ma 20 calowych felg z oponami o profilu 10, tylko normalne, rzetelne 195/65/15.

  6. Pierwsze E30 Touring faktycznie zrobił pracownik, ale nie BMW tylko to był jeden z prezesów Deutsche Banku 🙂

  7. Skittles

    To ja mam może takie pytanie: jak wielkie są różnice pomiędzy Espero i Asconą, a amerykańskimi GM J-body jak Cavalier, Sunfire, Cimarron itp.?

  8. Łukasz

    Które auto najlepiej wspominasz?
    Czy miałeś jakieś zaskakujące sytuacje podczas testowania samochodów lub oględzin samochodów z drugiej ręki do artykułu w..no tam gdzie pracujesz…?

  9. Fenek – ta legenda krąży w różnych wersjach. Na pewno nie zrobił go pan Frohwein.

  10. Hurgot Sztancy

    co to tam powstało z bojara? S****a Sport?

  11. Co sądzisz na temat gamy renault Baccara, a zwłaszcza R5 i clio. Niby asceza a jednak luxus, klima skóra orzechowe drewno???

  12. Czy silnik 1,4 16v Multiair bez turba to padaka, czy samo dobro? Podobno trzeba w nim coś wpisywać w kąkuter po zmianie oleju, bo inaczej nie działa?

  13. Marek Jarosz

    Ja mam pytanie: czy warto pchać się aktualnie w Audi A4 B6, roczniki 2001-2002, benzynowe V6, manual, czy każdy serwis pochłonie #4760 zł?

  14. PiO Jaki jest najgorszy dostawczak jakim jeździłeś?

  15. Panie Złomniku!
    Co Pan sądzi o jaktajmerskim potencjale Twingo pierwszej generacji?
    Planuje kupić miejskiego dailydrivera, a że bardzo przywiązuje się do swoich samochodów to pewnie się w nim zakocham i będę jezdzić nim co najmniej 10 lat i pomyślałem o tym pięknym, ociekającym latami 90tymi francuskim wózku sklepowym. Co jak co ale samochody miejskie to oni robić potrafią.

  16. Artekkoz

    Co sądzisz o imprezie Złombol? Są graty, jest wolna ameryka, organizatorzy nie zapewniają pi drodze nic oprócz celu podróży. Podoba się?

  17. Prezydent

    1:Co sądzisz o Citroënie Bx?
    2:Jezdziłeś polonezem w dieslu?

  18. Jak to możliwe że wolisz jeżdzić na codzień jakimś starym gruzem niż normalnym samochodem? Czy to tylko ściema.
    I bez takich, co masz na myśli pisząc normalny samochód, bo dobrze wiesz. Ja lubię stare gruzy ale żeby jeżdzić na codzień taką pandą z 1990 roku, choćby pod maską miała quadra turbo z Veyrona to jest sadomasochizm. Raz na czas jasne ale na codzień. Tylko szczera odpowiedź.

  19. Jakub Anderwald

    Kurde, kupiłbym. Tak głupie że aż warte tych 15 tysięcy i niezliczonej ilości problemów przy próbie jeżdżenia i serwisowania tego.

  20. radarro

    PiO – jak logicznie (lub nie) zniechęcić ludzi do kupowania SUV-uf, skoro wiemy że to samo zuooooo jest.

  21. Garwanko

    Ekstra! Wykonanie cudowne, gorzej ze stylizacją 🙂 Wygląda na to, że felgi też pochodzą z Audi. Nie dziwi mnie wykorzystanie tego auta jako dawcy. Grupa VAG dominuje w tamtych okolicach. Poza tym, obok jest Dzbądz, a to zobowiązuje 😀

  22. 1) Jak wygląda lista najlepszych i najgorszych nowych samochodów według Złomnika w 2018 r?
    2) Jaki nowy samochód segmentu B z automatem byś kupił?
    3) Jaka jest najgorsza skrzynia biegów w historii motoryzacji?
    4) Czy japońskie marki wrócą do lat swej świetności?
    5) ) Czy są jakieś nowe samochody, które wytrzymają 20 lat? Jaki będzie wglądał rynek samochodów używanych za 5-10 -15 lat? Czy grupa VW będzie tak samo popularna jak dziś pomimo dość wysilonych silników. Czym będą jeździć miłośnicy gratów w czasach TSI i Ecoboostów? Czy będą jakieś tanie w utrzymaniu samochody dla biedniejszej części społeczeństwa?

  23. Czy wpis ze Złomnika o markach, które znikną do 2020r. jest aktualny? Jakieś zmiany, czy czekamy jeszcze 2 lata?

  24. Mateusz

    Will you make another Q&A session in English? 😉

  25. Na filmiku z testem pandy w tle co chwilę pojawia się chrysler pacifica.
    Jest to zupełne przeciwieństwo pandy. Kiedy test?

  26. Grzesiek

    Wczoraj wieczorem gniotłem swoją kaczką po Kopińskiej i kiedy chciałem skręci na strzałce w prawo w Białobrzeską to przyblokowała mnie jakaś Panda z naklejką złomnik.pl, która koniecznie musiała cisnąć skrajnym prawym na wprost. I ja się teraz pytam, kto mnie moje 20 straconych sekund odda?

  27. Czemu w europie nie ma takich samochodow jak Toyota Harrier czy Sienta?

    Cy badge engineering w Japonii jest taki sam jak w USA? Suzuki Every, Daihatsu Hijet, Mazda Scrum, Nissan NV100 Clipper, widziałem też Mitsubishi i Subaru w tym samym kształcie. Czym one się tak na prawdę różnią? Silnikami, wyposażeniem?

    Czemu keicary są niepopularne w Europie? Czemu nie importują ich dealerzy? Ja bym kupił.

    Skąd w Japonii popularnosc dużych vanow jak Alphard, Elgrand itp?
    K thx

  28. Piotrek

    Jakie masz poglądy na temat wielkości samochodów? Z jednej strony ciśniesz często małymi autkami typu Micra i powtarzasz, że auto powinno być małe, a z drugiej podzielasz moje zamiłowanie do busów typu VW T4. To jak to w końcu jest? Masz jakieś jasne kryterium w jakich sytuacjach wolisz auta małe, a w jakich duże?

  29. Blogo – bierz kiedy chcesz, ale zakaz mycia i sprzątania w niej, tylko podrzucisz mnie po inne auto

  30. Złomniku, jakie auto polecasz do codziennej jazdy, ale żeby można je było wziąć na weekend poza miasto i z hotelu zrezygnować – zrobić sobie camping w aucie i przespać się w miarę wygodnie. Wzrost do 180 cm. Raczej nie suv i nie van, bo to jednak do Warszawy.

  31. PiO: Czy będzie można zgłaszać swoje auta do #zawszegratem kiedy wyczerpią się kolekcje znajomych?

  32. Ile się sprzedało w Japonii Subaru Traviq? Jakie znasz największe sukcesy i klapy inżynierii emblematowej?

  33. Padalec

    Jaki silnik (3cyl, <1000cm³, turbodoładowanie) włożyć do Maruti 800? 1.0 Boosterjet czy 12V DOHC turbo z Charade GTi?

  34. W jaki sposób do Polski są ściągane samochody chińskie? Coraz więcej na naszym rynku pojawia się brilliance i ciekawi mnie, jak udaje się je zarejestrować. Jest to proceder legalny, czy wykorzystuje się powszechnie znaną niewiedzę urzędników i rejestruje się je jako coś zupełnie innego?

  35. Czy będą naklejki #zawszegratem w sklepie złomnika?

  36. PiO:
    1. Co sądzisz o małych 3-cylindrówkach z turbo i bez typu TSi, HTP, TcE, VTi, VVTi, EcoBoost? Ma to sens i przyszłość?
    2. Kiedy ranne wstają zorze?
    3. Gdzie jest słonko, kiedy śpi?

  37. Dwusów w Sabie ma coś wspólnego z dwusuwem Wartburga czy DKW ?
    Sienna z silnikiem 3.5 ma wtrysk bezpośredni? Można ją gazować?

  38. wojtek_

    Michau: ogarnij berlingo/partnera na duzej lampie,benzyna. Trzy osoby w drugim rzędzie na spokojnosci, bagaznnik kwadratowy, drzwi na przestrzal po obu stronach. Ocynk. Na utubie mnostwo ludzi robi z tego male kampery za 500zl.
    Ps. Mam patent na zmiane pozycji w tym gruzie.

  39. Czy prowadzenie niezależnego bloga raczej pomaga czy przeszkadza w pracy dziennikarza motoryzacyjnego?

  40. Dlaczego nie jarasz się Seicento? Małe, pakowne, szybkie, ekonomiczne jak cholera pod względem kosztów zakupu i eksploatacji, po mojemu pełny złomnik nie gorszy od Starleta z ejtisów

  41. 1. Czy to prawda, że silnik od Sierry można wsadzić bez dorabiania flanszy do FSO Warszawy (na pewno red. Brykała podpowie)
    2. Mówiąc o hondzie, wspomniałeś o tym, że stare japońce są w obyciu intuicyjne, kierunkowskazy i biegi wchodzą idealnie, ma się wrażenie, że projektanci i wykonawcy za punkt honoru brali wysoką jakość swojej pracy…. . Czy masz takie same spostrzeżenia w stosunku do nowych japońców?
    3. Słyszałem, że technologia produkcji dwusuwów w Japonii, ruszyła z kopyta po tym, jak jakiś konstruktor silników uciekł z NRD. Prawda to?
    4. Co do BMW kombi, to na kanale oficjalnym BMW jest wywiad z panem Maxem Reisböckem, który zrobił pierwsze kombi, więc chyba to nie są legendy. https://www.youtube.com/watch?v=MF0CUaS0czk
    5. czy nowym, współczesnym, przeciętnym autem z napędem 4×4 można „pójść bokiem” na śniegu po wyłączeniu ESP, jak moją Borą 4motion?

  42. Na ryby dobra jest Rav4 tylna kanapa w dwóch częściach do garażu i materac dmuchany do środka. Wszędzie wjedzie i wyjedzie

  43. Mam jeszcze alternatywny zestaw pytań, które od dawna nie dają mi spać.
    1. Czy warto było szaleć tak – przez całe życie?
    2. Powiedz czemu, świat Twój milczy cały blady od wzruszeń?
    3. Jak to jest możliwe, że im więcej Ciebie tym mniej?
    4. Ile dałbym, by zapomnieć Cię?
    5. Jak minął dzień?
    6. Na co komu dziś wczorajszy sen?

  44. bażantzzielonejgóry

    Co sądzisz o Clarksonie? Ulubiony układ cylindrów w silniku (r5, v8,w12 itp.)?

  45. -Jaka skrzynię biegów można łatwo wsadzić do 626 ge 2.5 V6 żeby miała przyzwoite (niskie) obroty na autostradzie? (automat oryginalnie przy 140km/h ma niecałe 4000obr/min więc marnuje potencjał silnika- podobną wartość ma zwykła primera p10 2.0 r4 )
    -Co wg Ciebie jest lepsze: blok czekoladowy Bambo czy Skrzat?
    -Niektóre nowe samochody mają możliwość świecić „długimi” tak żeby (pozornie) nie oślepiać. Funkcja bezużyteczna- w myśl przepisów i tak nie wolno z niej korzystać. Zgadzasz się czy negujesz?
    Podobnie z bezzasadnym (przy dobrej widoczności) włączeniem jednej lampy przeciwmgłowej przy skręcie kierownicą.

  46. fajny projekt

    Czy ma Pan jakieś przemyślenia odnośnie wstrzymania produkcji Lanosa na Ukrainie? W końcu jest to koniec 20-letniej historii samochodu, który można spotkać na drogach zarówno Rosji, jak i Ameryki i który ze wszystkich produktów Daewoo ma największy potencjał by stać się kultowym klasykiem dzięki swej popularności w naszej części Europy.
    Może warto byłoby reaktywować dla tego auta Jaktajmer Alert?

  47. Wyjaśnij swoją ekonomię gratów.
    Jak kupować coraz to nowe graty i na nich nie tracić?

  48. 1. Czy wszystkie japońskie samochody rdzewieją częściej niż inne ?
    2. Czy powstał kiedyś japoński samochód, który był wzorowy pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego ?

  49. Panie Zbyszku ile brakuje minut na YT? Bo cały dzień w pracy leciał materiał zapętlony szef się dopie&dala. Ku chwale rdzy

  50. FceUltra

    PiO – czy zrobisz filmik o marce daihatsu?

  51. Dlaczego studiowałeś politologię? Jaka była Twoja droga do dziennikarstwa motoryzacyjnego?

  52. Czy zrobisz kiedys jakiś wpis o Nissanie Serena? Mialem kiesys 2,0 wersja USA…łza się w oku kręci..

  53. Zygmunt

    Drogi Zlomniku mam do Ciebie takie pytanie, moze znasz odpowiedz:
    „Dlaczego w Europie nie sa oferowane samochody Kei? Przegladam strony japonskich producentow i wychodzi, ze stylowy samochod miejski, nie pozbawiony walorow praktycznych, z dobrym wyposazeniem, oszczednym silnikiem i skrzynia automatyczna kosztuje na tamtejszym rynku 40-60k pln. Mysle ze i u nas by sie znalezli chetni na takie pojazdy”
    Bede wdzieczny za odpowiedz chociaz widze, ze padlo juz sporo ciekawych pytan 😉

  54. 1 . Co sądzisz o Fiacie Tipo?
    2. Jechałeś kiedyś Ładą 2106 lub podobną a jak tak to jakie masz wrażenia z jazdy ?

  55. Pytanie socjologiczne – czy zauwazasz pokoleniowa zmiane milosnikow rupieci czy raczej ten sport wymrze gdy umra takie stare zgredy jak ja i moi koledzy – roczniki do 80 – bo ja nie znam zbyt wielu wyraznie mlodszych milosnikow zlomu.

  56. Krzysiek

    Panie Z. Lomnik, częstotliwość wpisów wraca na właściwe tory. Samo mięso, nie ma miękkiej gry, mniej na Facebooku, więcej na stronie.
    Takie zmiany to ja rozumiem.
    Moja pierwsza subskrypcja na YT zaliczona.
    PS. Ale na weekendowe bajaderki to bym się nie obraził.

  57. Kamsi: nie denerwuj szefa. Minuty zdążymy nabić. Dziękuję wszystkim :] jutro filmik o benzynowym T4.

  58. Z tego miejsca chciałbym podziękować Youtube za to, co chcą ci zrobić, bo dzięki temu ostatnio codziennie jest jakiś nowy wpis albo film, co bardzo mnie cieszy.

  59. Co sądzisz o fordowskim V6 wkładanym do Land Rovera TDV6. Czy to ten co się palił po ostrej jeździe , jakie ma wady?

  60. Czym nagrywacie filmy na jutubie? I dlaczego smartłoczę?

  61. Aremberg

    Czy jest możliwe, że brodata młodzież w głupich czapkach i obcisłych spodniach, będzie w przyszłości ciamkać nad samochodami Daewoo, tak jak robi to dzisiaj wobec produktów samochodowych FSO i FSM sprzed ~1990 roku?

  62. Petiomkin

    Po głupim pytaniu czas na pytanie poważne – dlaczego, kufa, nie robią już aut z biegami pod kierownicą. Nie mówię o jakichś łopatkach, tylko o normalnych dzwigniach.
    Moje pierwsze funkcjonalne auto to był Peugeot 504 w biedawersji L – jedną z cech charakterystycznych tej wersji wyposażenia była taka właśnie dzwignia. Jakie to było fajne – pamiętam opadnięte kopary kolegów, gdy zmieniałem biegi 3 – 4 i 4 – 3 bez odrywania rąk od kierownicy…
    Ja właściwie znam odpowiedź na to pytanie – biegi w podłodze to splendydż i nowoczesność – nawet w Syrenie w wersji Lux były biegi w podłodze, chociaż te pod kierą były lepsze – wiem, bo jeździłem obydwiema.
    Tak właściwie to chciałem się podzielić wspomnieniami z kimś, kto mnie zrozumie.
    Dobranoc 🙂

  63. Paweł: powiedz skąd jest to zdjęcie to Ci powiem jaki to samochód.

  64. Zdjęcie nie jest moje, jest z internetu, ale zostało wykonane w Grecji blisko pogranicza z Bułgarią i Turcją

  65. tak myślałem, w takim razie jest to Nissan Homer, ok. 1968 r.

  66. Wujek Staszek

    Jaśko, pytanie nr 3 z pierwszej serii. Co do dwusuwowych silników, mowa o inżynierze z zakładów MZ. Gość nazywał się Walther Kaaden, odmówił powrotu do NRD w czasie podróży służbowej do Japonii. Pracował później dla Yamahy.

  67. Jakub Kulesza

    Co Złomnik uważa o XG350 i Opirusie?

    O to to to!

  68. „Podobno” w ostatnim Gran Tour pojawiła się Acośtam Huscośtam. Wymieniona jednym tchem z kilkudziesięcioma innymi supersamochodami innych garażowych producentów. Wszystkim im wieszczono bardzo smutną przyszłość.

  69. Dzięki 🙂 Masz tą wiedzę naprawdę sporą. Szacunek

  70. StefanKawalec

    @Fenek, @admin
    Max Reisböck – z informacji w Sieci wynika, że był pracownikiem biura prototypów w BMW.

  71. KIEROWCA

    Zakaz samoróbek, normy i regulacje każdej dziedziny życia? Hmm, jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi zapewne o kasę i ciche wyniszczanie konkurencji.
    Tak było m.in. z przyczepkami. Teraz nie możesz już sam zbudować np. na osi od Syreny i zalegalizować na SKP tylko kupić w Castoramie czy innym Brico Marche. Nie ważne, że gorszą. No ale homologowaną, magiczne słowo.
    Czegoś takiego nawet za komuny nie było a wręcz zachęcano do budowy SAM-ów wykształcając w ten sposób w ludziach inwencję twórczą.
    Teraz masz być tylko i wyłącznie maszyną do zarabiania pieniędzy i zaciągania kolejnych kredytów – niewolnikiem banków i korporacji. Jest wręcz niewskazane żebyś wiedział jak coś działa i samodzielnie wymienił chociażby szczotki w odkurzaczu czy łożyska w pralce a co dopiero silnik.
    Wziąść kredyt albo zmienić pracę i po nowe, prestiżowe, loftowe, multiinterfejsowe!

  72. Mariusz Klos

    Co sadzisz o planach powrotu marki Star ? Czy to ma jakis realny sens ?

  73. @StefanKawalec – również dzięki, poczytałem i mam jasność 🙂

    @admin jeśli jeszcze można PiO? Sam kocham starą japońszczyznę za wiele rzeczy, głównie za perfekcjonizm i „ducha” tamtych czasów. Czy wskazałbyś jakąś współczesną markę mającą namiastkę tego klimatu i jakości? Taką którą za kilkanaście lat będzie można się zachwycać? Obojętnie, może być nawet BMW 😉

  74. Panie Łomnik, Co się stało z uratowanym Lexus em (relacja jeszcze ze złomnik)?

  75. dlaczego nikt już nie chce testować nowych aut tak jak się to robiło w latach 80 czy 90 ?
    – czy na prawdę wszyscy – WSZYSCY – kurczowo trzymają sie testówek i ekskluzywnego włażenia dupę za $ i nawet tygodniki nie mógłby zrobić testu raz w miesiącu jakie dajmy na to robił tygodnik motor w tamtym czasie ?
    Jutuber nie zrobi takiego testu choćby nie wiem co, bo nie stać go na aparaturę, konsultacje z innymi osobami z danej dziedziny, wynajęcie toru czy tez poświecenie tyle czasu na jedna rzecz- chyba? Zachar off powiedzmy jest taka domorosła próba ale daleko jeszcze do opisanego powyżej ( to jak porównywanie Kingi Baranowskiego do Wandy Rutkiewicz)

  76. Jeszcze jedno pytanie. A myślałem że już nie będzie.
    Czy masz jakieś wykształcenie muzyczne? Czy to tylko samouctwo?

  77. Evilaseq

    Dlaczego jeszcze nie kupiłeś W126 280 SEL w gazie? Pozwoliłoby to poczuć prawdziwy budżetowy prestiż i korzyści płynące z posiadania auta zasilanego LPG i jednocześnie wyposażonego w nowoczesny układ wtrysku paliwa!

  78. Klakier

    „Czy jest Pan Żydem?”.(cytat to a nie pytanie,to dla nowych i nie obytych)…ciekawe czy pamiętacie , z którego to jest wpisu?

  79. Złomniku, kręcą Cię przerabiane auta z Japonii? Może chcesz się przejechać przedłużoną Mazdą e2200 sd1 po swapie na benzynę? Jest co opowiadać 🙂

  80. Andrzej

    Weźmy się i nabijmy te minuty.Kazdy po 60 i będzie.

  81. nie ma co nabijać. Lepiej obejrzeć raz do końca. W następnych filmikach nie będzie już żebractwa.

  82. Pierwszy komentarz!

    1. Jakiego jaktajmera uważasz za najlepszego na pierwsze auto dla świeżego kierowcy?
    2. Czy przedliftowa Xsara to już jaktajmer?
    3. Czy podejmiesz się opisania wszystkich wcieleń Suzuki Wagon R lub Suzuki Cultus?
    4. Jaki był najbardziej perfidny przypadek handlarza-oszusta z jakim się spotkałeś?

  83. vintageMan

    Panie Zlomnik,
    Dobrze ze w końcu sie Pan uaktywnił na YT. Materiałów było niewiele ale za to przemyślane.
    PIO:
    1. Jakie miał Pan auta – cała historia. Może warto zrobić cały materiał tylko o tym?
    2. Jakie chciałby Pan mieć auto w segmencie do 10, 20, 30, 40 50k pln?
    3. Jaki silnik lubi Pan najbardziej i dlaczego?
    4. Kiedy bedzie kolejna książka i o czym ona bedzie?
    5. Co słychać u grubasa?
    6. Czy model biznesowy w którym pisze Pan książki sie Panu opłaca?
    7. Jaka jest Pana największa trauma motoryzacyjna? Chodzi o Pana doświadczenia a nie opowieści zasłyszane.

    Kawał dobrej roboty Pan robi.

    live long and prosper!

  84. Ktosiek

    Czy sesje ze zdjęciami nadesłanymi przez ludzi wroco?
    No bo jaktotak ze nie!

  85. Uprzedzajac hejt – nie popieram likwidacji SAMow itp – ale jak czytam o „przyczepkach z osi od syreny” to mi rece opadaja – niestety nadal jezdzi u nas masa takich pseudoprzyczepek ulepionych z byleczego, zawsze ze zle dobranym zawieszeniem, czesto wogole bez amortyzatorow, najczesciej za jakims pastuchem w tedeiku lub innym wieswozem, 120/h, z tona cementu przy dmc 750kg, bez hamulcow, latajac po calej drodze. Polskim problemem jest olewanie wszystkiego i wszystkich – ktos to uklecil ze śfagrem po litrze, „wiesiu” z eskape klepnal i mozna latac.
    Sa kraje jak UK gdzie mozna rejestrowac SAMy/kity ale tam przeglad rejestracyjny tego nie trwa 15minut.

  86. Jak jest najlepszy wóz na Wrak Race i dlaczego jest tam tyle syfików i dlaczego te głównie wygrywają .

  87. Co do przyczepek to kupuje się z homologacją a potem się buduje przyczepke pod swoje potrzeby ( tzn wymiary , wytrzymałość ) i się śmiga jak ta lala.

    Chyba w Niemczech przyczepki mogą być tylko z hamulcem najazdowym .

  88. majkel.z

    Pio:
    1. Jeśli musiałbyś, pod przymusem i wizją zesłania do łagru rzecz jasna, wybrać nowego suva – co by to było?
    2. Czy Polska ma wg Ciebie realne szanse na produkcje własnego samochodu osobowego (pod własną marką w sensie)?

  89. benny_pl

    Ziaja: w Anglii przyczepki nikogo nie obchodza, nie sa rejestrowane, tablice przeklada sie tylna z samochodu – Ty to ciagniesz, ty za to odpowiadasz, proste, przyczepki same nie jezdza

  90. KIEROWCA

    Obywatelu „Ziaja” – za przeproszeniem – pitolicie.
    Niedługo trzeba będzie pisać podanie o zgodę do urzędnika unijnego w celu spłukania wody w kiblu. W końcu kontrola zasobów być musi a Polak sam za siebie nie potrafi myśleć.
    Już mamy całą masę debilnych przepisów: obowiązek zdawania egzaminu w wordzie na Komarka, jazdę na światłach przez cały rok, brak możliwości wyrejestrowania jeśli się nie zezłomuje, delegalizacja rowerów z silnikiem, karbidu czy farb ołowianych a niedługo co? Specjalne uprawnienia na taczkę? Instrukcja obsługi noża kuchennego czy mydła w płynie już jest…
    Komu to służy poza bandą biurokratów?
    Przyczepę czy sama człowiek buduje dla siebie a więc z zasady robi to dobrze.
    Na pewno nie stwarza większego zagrożenia od Mietka w homologowanym przez Tuv Passacie B3 poklejonym na szarą taśmę i na łysych oponach.

    Z drugiej strony mamy jeszcze bardziej idiotyczne i niczym nieuzasadnione deregulacje zawodów wprowadzające tylko zamęt. Kiedyś taryfiarz musiał zdać egzamin z topografii. Teraz byle chłyst może sobie odpalić gps-a i ustawiać się na dworcu po godzinach. Kredytów udzielają jakieś lichwiarskie firmy krzak w stylu providenta. No super. To może zacznijmy jeszcze zatrudniać takich lekarzy samouków?

  91. Hej Kierowca,

    Co masz do firmy Provident mówisz że to firma krzak .
    Jest to największa firma tego typu w Polsce i chyba w GB.

  92. KIEROWCA

    No właśnie – już samo to, że pożyczek udziela jakaś sobie „firma” – jedno bezprawie. Od tego jest bank.
    Ile się słyszy o sprawach, że ktoś spłacał z opóźnieniem to przyjeżdża szturmowiec „windykator terenowy” i bandyckimi metodami wynosi z domu np. telewizor albo wydzwania i zastrasza? Metody mafijne, godne kraju gangsterskiego jak USA.

  93. „Kierowca” moze by sie zdecydowal? Typowe polskie myslenie – pozyczek ma udzielac tylko bankier, taksa jezdzic tylko taksiarz ale kazdy moze byc inzynierem konstruktorem pojazdow mechanicznych? Bo „przecie kazdy sie zno trochu na mechanice, costam czasym ze swagrem rozkryncol”. Chcesz se pospawac szajowoz to sobie pospawaj, z 3ma przyczepkami nawet – i nawet legalnie mozesz nim jezdzic po lesie/polu. Ale w ruchu drogowym odpowiadasz nie tylko za siebie ale tez za innych. A polacy (patrzac na to czym i jak jezdza) na pewno nie dorosli do takiej wolnosci motoryzacyjnej jak w UK.

  94. Borsuki

    Gdyby nie istniały samochody japońskie to które byłyby Twoje ulubione?

  95. Mateusz

    Czemu nie odpowiedziałeś na mojego maila z Hijetem. Kupiłem go zajarany Twoim blogiem!

  96. Elo Elo ZŁomniok,

    Co proponujesz jak będę woził twoje logo na wrack race ?

  97. KIEROWCA

    Ziaja – z całym szacunkiem ale są to typowe wynurzenia zmanipulowanego euroentuzjasty – Polacy nie dojrzeli itp.
    Od tego, żeby decydować jest diagnosta, on to podbija swoim nazwiskiem a nie jakiś urzędas unijny, że wszystko musi mieć homologację. Tyle lat nie miało i było dobrze ale tu chodzi o coś więcej – odbieranie ludziom ich podstawowych wolności. Systematycznie i po kawałeczku.
    To co mamy obecnie to nic innego jak dyktatura korporacji. Od pewnego czasu podejmuje się wszelkie kroki ku temu, żeby zmusić ludzi do zakupu ich produktów i usług. Instrukcje obsługi są maksymalnie okrojone z informacji, wszystko zastąpił bełkot o ekologii i bezpieczeństwie. Żeby tylko nikt nie zaglądał i nic sam sobie nie naprawił, należy ludzi od tego odstraszyć a wręcz w ten sposób wychować, żeby sami w to uwierzyli. W ostateczności uczynić proste podzespoły nierozbieralnymi a naprawę nieopłacalną. W instrukcji starej Frani były wyszczególnione wszystkie czynności konserwacyjne dla użytkownika, w tym słynne napełnianie smarowniczki wirnika. Teraz w nowym automacie nie wymienisz nawet łożysk za 30 zł bo wszystko zaprasowane na stałe.
    Brzydzę się tym sztucznym ponadnarodowym tworem jakim jest eurokołchoz i zniewoleniem jakiego nie było od Mieszka I. Już nawet głupiego piwa nie można legalnie wypić pod sklepem – przez takich jak Ty, dla których „Polak sam nie potrafi myśleć” no to hurtowo z automatu zakazać wszystkim i po kłopocie. Bo to łatwiej niż ukarać konkretnie tych, którzy się awanturują.
    Co jest niby złego w tym jak to nazwałeś „polskim” myśleniu, że pożyczki powinien udzielać bank? Od tego on jest a nie jakaś lichwiarska półlegalna firma napuszczająca windykatorów. To samo jeśli chodzi o taryfy. Wsiadam do taksówki to chcę jechać z taksówkarzem a nie z jakimś pierwszym lepszym patafianem, który ma gps’a to będzie woził klientów.
    Tak samo jak taksówkarz czy lekarz powinien odbyć egzamin potwierdzający jego kwalifikacje tak samo i konstruktor powinien mieć nad sobą takiego egzaminatora – diagnostę. W przeciwnym razie wszystkich wrzucamy do jednego wora – bo i tak KAŻDY diagnosta to łapówkarz albo podbije za flaszkę. Komu to oceniać? Może najlepiej w ogóle zamknąć Polaków w jakimś rezerwacie jak Indian w USA skoro jak to określasz nie dorośli do tego, żeby za siebie myśleć.

  98. Łukaszenko

    Czy wyznajesz sie na mechanice i majsterkujesz w swoich gratach?

  99. Admin co do Wrack Race , to może w zamian pomoc w Pit Stopie przy szybkich naprawach i ogólnie pomoc merytoryczną i duchową

  100. PiO.:
    Czy zbigniew i zbyszek to te samo imie?
    Czy polska motoryzacja wstanie z kolan?
    Co redaktor uważa o elektryfikacji samochodow?
    Jaki stosunek ma złomnik do aut turystycznych/kamperow, w kontekscie usuniecia zabudowy turystycznej z T4?

  101. Kunegunda_GoRyl

    „[usunięto na podstawie wyroku Sądu Okręgowego w Grudziądzu, sygn. akt SO/WK/7776-3210-02-1/A/P55]”

    10/10, zgniłem jak dół drzwi mojej MR2 xD

Leave A Comment?