Sprzedał MULTIPLĘ za 600 tys. zł!!! Nie uwierzysz dlaczego!!!

Dobry bait, co?

Skończyły się targi Auto d’Epoca w Padwie, czyli wielkie włoskie targi pojazdów zabytkowych i części. Jak to zwykle bywa, na targach wystawiono na sprzedaż wiele pojazdów w absurdalnych cenach i kilka w cenach normalnych, na przykład można było kupić sobie Ferrari F40 za bańkę euro. No to jak za darmo. Na szczęście były też ciekawsze samochody niż Ferrari F40. A wśród nich – Multipla.

A właściwie Multipla Mirafiori. Jeśli ktoś sobie w tym momencie wizualizuje współczesną Multiplę pożenioną z tyłem od Mirafiori, nie jest zupełnie w błędzie, ponieważ opisywany samochód – powstały notabene zaledwie w pięciu egzemplarzach – to w rzeczywistości „minivan sedan”. Przyznacie, że samo to świadczy o jego wyjątkowej zajebistości. Mogłoby być takie pytanie do jakiegoś quizu motoryzacyjnego: wymień trzy minivany-sedany. Renault 900, Multipla Mirafiori i…

i nie wiem.

Ogólnie to chciałbym być prezesem jakiegoś koncernu motoryzacyjnego, tylko po to żeby dział zamówień specjalnych budował mi jakieś dopasione wozy za darmo. Tak jak w Volkswagenie, gdzie prezes miał ponoć Touarega z wnętrzem Cayenne, a jego żona jakiegoś customowego Phaetona, nawet nie pamiętam jakiego. Tymczasem Giovanni Agnelli, prezes Fiata, zamówił sobie samochody do wożenia VIP-ów po swojej własnej fabryce. Było to w 1956 r., a za bazę miał posłużyć świeżutki wtedy minivan Fiat 600 Multipla. Dział zamówień specjalnych, nazwany Reparto Carrozerie Speciali (we Włoszech wszystko się piękniej nazywa) stworzył dla prezesa 5 sztuk pojazdu nazwanego Fiat Multipla Mirafiori.

Na razie pokażę go pod szmatą, żeby was nie straszyć od rana

Od zwykłej Multipli model Mirafiori odróżnia się przede wszystkim niezwykłą konstrukcją dachu. W ciągu kilku minut można odpiąć cały dach wykonany z pleksi i przekształcić ten wóz w kabriolet. Dzięki temu VIPy obwożone po fabryce miały idealny widok na wszelkie instalacje służące do przenoszenia i montażu elementów pojazdów. Mechanicznie był to nadal Fiat 600 z ładniejszym/brzydszym nadwoziem.

Inny egzemplarz Multipli Mirafiori, prawdopodobnie drugi ze zbudowanych, kilka lat temu sprzedał się na aukcji Gooding & CO. za 143 000 dolarów. Był on jednak idealnie odrestaurowany, choć dobór kolorów może wydawać się nieco kontrowersyjny – ale można przyjąć, że tak było fabrycznie.

Egzemplarz wystawiony w Padwie był daleki od ideału. Po pierwsze był mocno spatynowany, po drugie – nie sposób właściwie dojść, czy on tak wyglądał fabrycznie, czy ktoś go przerabiał. W końcu to zupełnie ręczna produkcja i dwa egzemplarze mogły różnić się między sobą, zwłaszcza że na zbudowanie 5 sztuk dział RCS potrzebował 2 lat. Na targach w Padwie Multiplę Mirafiori ochrzczono „Uglyplą”, tak jakby już oryginalna Multipla nie była dość brzydka i wystawiono z ceną 120 000 euro, która wydawała się przesadzona.

Jednak jak to często w takich przypadkach bywa, nie doceniono siły świrów i w związku z dużym zainteresowaniem tym pojazdem cena skoczyła drugiego dnia do 200 000 euro. To ten sam zabieg, którego ofiarą padłem próbując kupić rumuńskiego busa Rocar-TV, który był wystawiony za 5000, a na miejscu cena dojechała do 6500 bez negocjacji (wróciłem bez Rocara). Ostatecznie, jak twierdzi będący na miejscu Szymon z Alpine Garage, Multipla Mirafiori zmieniła właściciela za jedyne 150 000 euro. To bardzo dużo jak za samochód, który nie jest szczególnie legendarny ani szybki, jedynie dziwny. Ale ponoć taki jest trend wśród kolekcjonerów klasyków, żeby kupować teraz samochody jak najrzadsze i prędzej wydadzą stertę pieniędzy na coś z kosmosu niż na kolejne, przedrożone już Ferrari czy Gullwinga.

Następcą Multipli Mirafiori przeznaczonym do tego samego zadania został Bertone Visitorbus 850 zbudowany, jakżeby inaczej, na bazie Fiata 850. Włosi to jednak mieli z tymi nadwoziami… wóz wygląda jak taksówka z „Pamięci absolutnej” (Johnny Cab) i powstał w 17 lub 18 sztukach. A co ciekawe, to na targach w Padwie taki pojazd również się pojawił i też znalazł nowego właściciela za niemałe pieniądze.

Zdjęcia: Maciej DM
Inspiracja do opisu: Alpine Garage – obczajcie tę firmę i jej FANPAGE NA FEJSIKU

← Previous post

Next post →

23 Comments

  1. Mnie ten Visitorbus wyrywa z butów wielokrotnie bardziej niż Multipla.
    Może to wynika z różnicy pokoleniowej między mną, a autorem…?

  2. Rechotajta, jak chceta, ale mi ta Multipla bardzo się podoba, szczególnie ta wersja kabrio.
    Tylko nie pasujące opony z białym bokiem bym zmienił.

  3. Trzeci minivan sedan to Seat Toledo. Wiecie który.

  4. Garwanko

    Bez przesady, są brzydsze rzeczy niż ta Multipla :) Wóz wygląda na sympatyczny, pomimo braku proporcji.

  5. Co by mie mowić , to w ta grupę pojazdów idealnie wpisuje sie samochód stworzony w fso , dokładnie do tych samych celów . Również na podzespołach fiata i wyglądem nie odbiegający ; a nawet wyprzedzający … a nazwa visitobus idealnie pasuje .

  6. Z tym prezesem VW to nie było odwrotnie? Tzn. Cayenne z wnętrzem Touarega. Zresztą, who cares…
    Złomnik chyba kiedyś pisał, że takiego lub podobnego stworka do obwożenia po fabryce miał Seat za czasów Franco.

  7. Diesel Power

    Multipla bez dachu wygląda nawet fajnie, taki samochodzik do jazdy latem po nadmorskich miejscowościach wypoczynkowych,. Za to, jak już ma założone pleksi, to wygląda jakby ktoś pomylił kierunek jazdy i kierownicę zamontował w ostatnim rzędzie siedzeń, a potem pałował go na wstecznym. Gdyby obrócili fotele w drugą stronę, przód byłby z tyłu, to nawet by jakoś wyglądał, a tak to jest jakiś niepełnosprawny.

  8. Minivan sedan i tak wydaje się być mało klawy wobec autobusu sedan – Ikarus 66

  9. To przecież pomniejszona kopia Autosana Beksińskiego !
    Znowu nam ukradli!

  10. Trzecia i najwyżej punktowana odpowiedź to byłby Renault VelSatis :)

  11. A to Pan Złomnik se wyjechał na ten weekend z kraju zamiast być na Moto Expo i oglądać braci Collins jak robią z siebie wieśniaków. „Romalnie Żenła” ale reszta na scenie TVN Turbo całkiem w pożo. Szczególnie podobała mi się wypowiedź Adama Klimka ( ten od „kup i zrób”) i tu cytuję „samochody jeszcze dekadę temu były obliczone jeśli chodzi o eksploatacje na ponad 10 lat , w tej chwili tylko na 5 lat , w niedalekiej przyszłości nie będziemy mieli innego wyjścia tylko będziemy skazani na wypożyczalnie samochodów” innymi słowy samochód 5 lat i na żyletki nawet takiego se nie weźmiesz na Wrack Race bo przy pierwszym uderzeniu komputer stwierdzi że jest to śmiertelnie niebezpieczne i Quniec jazdy.

    Chyba se kupie rower elektryczny na krótkie trasy !!!

  12. benny_pl

    mi tam sie bardzo podoba ta multipla :) wygladajak z Jetsonow :)

  13. Zderzaki i listwy z litego, wysokogatunkowego drewna – to dopiero jest wypas – nie to co teraz!

  14. KIEROWCA

    Ani to ładne ani praktyczne. Powiedziałbym wręcz zbyt ekstrawaganckie, burżuazyjne. Nie robi się vanów w wersji sedan dokładnie z tych samych przyczyn, dla których nie konstruuje się tego typu autobusów. Oszczędność miejsca nad silnikiem, które można sykorzystać na bagaż albo dodatkową szeroką ławę dla pasażerów. Teraz artykuły na necie obwiniają słynne „komunistyczne władze” za nie podpisanie do produkcji w.w. autobusu Sanok. Prawda zaś jest taka, że podobnie jak Syrena Sport był on tylko nośnikiem nowych rozwiązań a nie modelem opracowanym z myślą o produkcji seryjnej.

  15. KIEROWCA

    *wykorzystać

  16. robal_pl

    Fajna ta multipla ! Z dachem chyba nawet lepsza niż bez.

  17. Martysien

    Auto, które trudno przebić pod względem przeszklenia ( i ten dach przeźroczysty…)
    Ciekawe jak działała szyba w tylnych drzwiach – być może ten mechanizm zajął im połowę okresu projektowania 😉

  18. I przez tyle lat nikt się nie połapał, że Włosi się jak zwykle wszystko popierdo..mylili i nałożyli tą multiplę na podwozie 600tki tyłem do przodu?:) reszta to już było zwykłe marketingowe talking-shit, identycznie jak we współczesnych koncernach, żeby tylko jakoś przykryć tą gafę, i że to nawet tak jest lepiej . Ale najbardziej fascynująca jest tu przekorna ludzka natura pchająca niektórych do tego by wydać na taki dziejowy error 150 000E;)

  19. tylkospoko

    Martysien: normalnie bezramkowa szyba się wsuwa w szczelinę. Przednia też była bezramkowa.

    Jeszcze jakiś multisedan? Tu jest kilka, tylko trzeba poprzewijać pierwsze „nudy”:
    https://mariothemultipla.wordpress.com/tag/marinella/

  20. benny_pl

    kiedy bedzie ebuk?

  21. wymień trzy minivany-sedany. Renault 900, Multipla Mirafiori i…

    i nie wiem. A Biełka czy jakiś inny Rusek nie był?

  22. Tutuł rodem z wp.pl, nie idź tą drogą !!!
    Poza tym zdjęcie współczesnego samochodu a mowa o „starym”.

Dodaj komentarz